juli 2016

maandag 2 juli 2012

Literatuur

Alfonzo, M. A. (2005). To walk or not to walk? The hierarchy of walking needs. Environment and Behavior, 37(6), 808-836.
Bach, B., & Pressman, N. (1992). Climate-sensitive urban space: concepts and tools for humanizing cities. Delft: Publikatieburo Bouwkunde.
Bakalar, N. (2016). Walkable neighborhoods cut obesity and diabetes rates. New York Times webversion 24-05-2016, beschikbaar via http://well.blogs.nytimes.com/2016/05/24/walkable-neighborhoods-cut-obesity-and-diabetes-rates/
Bakker, P., Zwaneveld, P., Berveling, J. (2009). Het belang van openbaar vervoer: de maatschappelijke effecten op een rij. Den Haag: Centraal Planbureau & Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Bartholomew, K., & Ewing, R. (2011). Hedonic price effects of pedestrian-and transit-oriented development. Journal of Planning Literature, 26(1), 18-34.
Bleijenberg, A. (2015). Nieuwe mobiliteit - Na het autotijdperk. Delft: Eburon.
Botma, H., & Papendrecht, H. (1991). Traffic operation of bicycle traffic. Transportation Research Record, Journal of the Transportation Research Board 1320.
Buchanan (2012). Key walking routes evaluation: outcome, Monitoring of selected LIP-funded schemes 2011-2012. Londen: SKM Colin Buchanan
Cairns, S., Atkins, S., Goodwin, P. (2002). Disappearing traffic? The story so far. Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Municipal Engineer 151(1), 13-22.
Carley, M. en Donaldsons (1996). Sustainable transport and retail vitality. State of the art for towns and cities. Edinburgh: Historic Burghs Association of Scotland, Research Paper 2.
CBS, PBL, Wageningen UR (2015). Allochtonen, 2014 (indicator 2109, versie 05, 10 maart 2015). www.compendiumvoordeleefomgeving.nl. CBS, Den Haag; Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag/Bilthoven en Wageningen UR, Wageningen.
CBS, PBL, Wageningen UR (2014). Aanbod openbaar vervoer, 2000-2012 (indicator 2140, versie 02, 16 december 2014).www.compendiumvoordeleefomgeving.nl. CBS, Den Haag; Planbureau voor de Leefomgeving, Den Haag/Bilthoven en Wageningen UR, Wageningen.
CBS Statline (2015a). Mobiliteit in Nederland; persoonskenmerken en vervoerswijzen, regio’s. Via http://statline.cbs.nl.
CBS Statline (2015b). Mobiliteit in Nederland; mobiliteitskenmerken en vervoerswijzen, regio’s. Via http://statline.cbs.nl.
City of Melbourne in collaboration with Gehl architects, Urban Quality Consultants Copenhagen (2004). Places for People. Melbourne: City of Melbourne, Design and Culture, page 50
Cortright, J. (2009). Walking the walk, how walkability raises home values in U.S. cities. Portland: Impresa Consulting. In opdracht van CEO’s for cities.
CROW (2004). Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom. Ede: CROW.
CROW (2011). Effectief terugdringen van korte ritten. Ede: CROW.
CROW (2012). Baten van de openbare ruimte, maatschappelijke kosten-baten analyse van inrichting en beheer. Ede: CROW.
CROW (2014). Lopen loont, de voetganger in beleid, ontwerp en beheer. Ede: CROW.
Damen, M. (2000): Voetstappen in de sneeuw. Amsterdam: RIGO, in opdracht van Stichting Connekt.
Davis, A. (2010). Value for money: an economic assessment of investment in walking and cycling. United Kingdom: Department of Health, Government Office for the South West. http://healthandtransportgroup.co.uk/health_transport/ValueforMoneyAnEconomicAssessmentofInvestmentin.pdf.
De Harde Cijfers (2014). Aantal rijbewijzen in Nederland. Via https://dehardecijfers. Wordpress.com/2014/01/22/aantal-rijbewijzen-in-nederland
Den Hertog, P., Draisma, C., Kemler, E., Klein Wolt, K., Panneman, M. & Methorst, R. (2013). Ongevallen bij ouderen tijdens verplaatsingen buitenshuis. Amsterdam: Veiligheid NL, in opdracht van Rijkswaterstaat, Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
DfT. 2010. Guidance on the appraisal of walking and cycling schemes. TAG Unit 3.14.1. Geciteerd in Sinnet et al. 2011.
Dodgson, J.  (2009). Rates of Return on Public Spending on Transport. London: Royal Automobile Club Foundation, Report no. 09/103.
EC (2015). Walking and cycling as transport modes. Brussels: European Commission, Mobility and Transport, Road Safety, via http://ec.europa.eu. Last update 19/03/2015
ECU (2004b), Physical Activity Facts and Figures, College of Health & Human Performance, East Carolina University
Ekkekakis, P., Backhouse, S. H., Gray, C. and Lind, E. (2008). Walking is popular among adults but is it pleasant? A framework for clarifying the link between walking and affect as illustrated in two studies. Psychology of Sport and Exercise 9, 246–64
Ettema, D. en Smajic, I. (2015). Walking, places and wellbeing. The Geographical Journal 181(2), 102–109.
European Commission, Directorate-General for the Environment (2004). Reclaiming city streets for people, Chaos or quality of life? Brussels: Office for Official Publications of the European Communities.
Evers, D., Tennekes, J., van Dongen, F. (2014). PBL notitie De bestendige binnenstad, een verkenning van de leegstand, het leefklimaat, het voorzieningenniveau, het vestigingsklimaat en de economische structuur van de Nederlandse binnenstad. PBL publicatienummer 1470. Den Haag: Planbureau voor de Leefomgeving.
Ewing, R. H., & DeAnna, M. (1996). Best development practices: doing the right thing and making money at the same time. Journal of the American Planning Association.
Ewing, R., & Cervero, R. (2010). Travel and the built environment. Journal of the American PlanningAassociation, 76(3), 265-294.
Ewing, R., Hajrasouliha, A., Neckerman, K., Purciel, M., Nelson, A. C., & Greene, W. H. (2015). Streetscape Features Related to Pedestrian Activity. Unpublished article submitted to the Journal of Planning Education and Research, accepted March 2015
Fietsberaad (2007). Ontwikkelingen van het fietsgebruik in voor- en natransport van de trein. Fietsberaad Publicatie nr. 12. Rotterdam: Fietsberaad.
Fisher, K. J., & Li, F. (2004). A community-based walking trial to improve neighborhood quality of life in older adults: a multilevel analysis. Annals of Behavioral Medicine 28(3), 186-194.
Gehl Architects (2009). Perth Public Spaces Public Life. Copenhagen: Gehl Architects APS, in commission of the city of Perth. Page 67.
Harms, L., Bertolini, L., & Te Brömmelstroet, M. (2014). Spatial and social variations in cycling patterns in a mature cycling country exploring differences and trends. Journal of Transport & Health, 1(4), 232-242.
Hass-Klau, C. (2015). The Pedestrian and the City. New York: Routledge
ITF (2012), Pedestrian Safety, Urban Space and Health. PLAASNAAM: International Transport Forum, OECD Publishing.
Jeekel. J.F. (2011). De autoafhankelijke samenleving. Eburon: Delft.
Kahlmeijer, S., Cavill, N., Dinsdale, H., Rutter, H., Götschi, T., Foster, C., Kelly, P., Clarke, D., Oja, P., Forman, R., Stone, D., Racioppi, F. (2011). Health economic assessment tools (HEAT) for walking and for cycling, Methodology and user guide. Copenhagen: Denmark World Health Organisation.
Kamphuis, C., Etman, A., Groeniger, J. O., & van Lenthe, F. (2014). Relaties van de fysieke omgeving met leefstijl, redzaamheid en sociale verbindingen. Rotterdam: Department of Public Health, Erasmus MC
Keijer, M. J. N., & Rietveld, P. (2000). How do people get to the railway station? The Dutch experience. Transportation Planning and Technology, 23(3), 215-235.
KiM (2014). Mobiliteitsbeeld 2014. Den Haag: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
KiM (2015). Fietsen en lopen: de smeerolie van onze mobiliteit. Den Haag: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
KpVV (2013). KPVV Bericht nr 133: Aanpak schoolmobiliteit begint met gedrag ouders. Utrecht: KPVV.
Langlois, J.A., Keyl, P.M., Guralnik, J.M., Foley, D.J., Marottoli, R.A., and Wallace, R.B. (1997). Characteristics of older pedestrians who have difficulty crossing the street. American Journal of Public Health, 87(3), 393–397.
Larsen, J., El-Geneidy, A., & Yasmin, F. (2010). Beyond the quarter mile: Re-examining travel distances by active transportation. Canadian Journal of Urban Research: Canadian Planning and Policy (supplement), 19(1), 70-88.
Litman, T. (2003). Economic value of walkability. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1828), 3-11.
Litman, T. (2010). Evaluating Non-Motorized Transportation Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Long, T. (2012). Great Queen Street, London, a best practice walking scheme that increased property values. London: Paper for Walk 21 Conference 2012 via http://www.walk21.com/uploads/File/Gt%20Q%20St-Econ%20uplift.pdf
Loveday, M. 2006. The economic benefits of walking. Paper presented at Walk21-VII, “The Next Steps”, The 7th International Conference on Walking and Liveable Communities, October 23-25 2006, Melbourne, Australia.
Martens, K., ten Holder, M. en Thijssen, J. (2011). Vervoersarmoede bestaat. Verkeerskunde 02-11.
Mashhoodi, B., Kasraian, D., Balz, V. (2012). Walking environments around public transport stations. Delft: TU Delft
Methorst, R. (2005a). Rapportage Voetenwerk, nieuwe indicatieve cijfers over (deel-)verplaatsingen te voet. Den Haag: Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Methorst, R. (2005b). The future of everyday walking. Paper for Walk21 Conference - September 21st - 24th 2005, Zürich, Switzerland.
Methorst, R. (2009). Evaluation of the pedestrians’ performance and satisfaction in COST 358 Pedestrian Quality Needs, Final report, Walk 21 2010, Country Report the Netherlands, part B.5.9 p149-180. Cheltenham: Walk 21, COST office.
Methorst, R., Monterde, H., Bort, I., Risser, R., Sauter, D., Tight, M. and Walker, J. (2010). COST 358 Pedestrian Quality Needs, Final report, Walk 21 2010. Cheltenham: Walk 21, COST office.
Meurs, H., & Haaijer, R. (2001). Spatial structure and mobility. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 6(6), 429-446.
Middleton, J. (2009). ‘Stepping in time’: walking, time, and space in the city Environment and Planning A 41 1943–61.
Mingardo, G. (2014). Retail en mobiliteit. Seminar urban retail. Erasmus Universiteit Rotterdam. Beschikbaar via http://glwaalre.nl/wpcontent/uploads/2014/05/Presentatie_Giuliano_Mingardo_Seminar_Urban_Retail_17042014__3__5365.pdf
Ministerie van Verkeer en Waterstaat (2007). Actieplan ‘Groei op het spoor’, Uitwerking korte termijn kabinetsambitie. Den Haag: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Molenaar, C. (2014). Red de winkel! Zo kan het niet langer. Den Haag: SDU
Molster, A. en Schuit, S. (2013). Voetsporen rond het station. In opdracht van Agentschap NL, Ministerie van Economische zaken. Arnhem: Molster (gepubliceerd in eigen beheer, te downloaden via http://www.molster-stedenbouw.nl/ontwerp/20-boek-voetsporen/index.html ).
Montgomery C.  (2013). Happy city, transforming our lives through urban design. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Moudon, A. V., Lee, C., Cheadle, A. D., Garvin, C., Johnson, D., Schmid, T. L., & Lin, L. (2006). Operational definitions of walkable neighborhood: theoretical and empirical insights. Journal of Physical Activity & Health, 3, S99.
Olsson, L. E., Gärling, T., Ettema, D., Friman, M., and Fujii, S. (2013). Happiness and satisfaction with work commute Social Indicators Research 111 255–63.
Pettinga, A. (1985). Hoe ver is het lopen naar de bus?, een onderzoek naar feitelijke loopafstanden naar de bushaltes in Delft. Verkeerskunde nr 5 1985.
Perraton, L., Kumar, S., Machotka, Z. (2010). Exercise parameters in the treatment of clinical depression: a systematic review of randomized controlled trials. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 16 (2010) 597–604.
Rabl, A., & De Nazelle, A. (2012). Benefits of shift from car to active transport. Transport policy, 19(1), 121-131.
Rijksoverheid. (2009). Besluit Algemene Richtlijnen Post, 2015, Via http://wetten.overheid.nl/BWBR0004452/geldigheidsdatum_27-11-2015
Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart (2004-2009). Mobiliteitsonderzoek Nederland. Den Haag: Ministerie van Verkeer en waterstaat/ Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat (2014). Trendanalyse RWS next, een blik op de toekomst. Den Haag; Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat (onbekend). Beweging in mobiliteit, Hoe ziet de toekomst van mobiliteit eruit? Den Haag: Rijkswaterstaat. Via https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/RWS%20NEXT%20-%20thema%20Mobiliteit_tcm174-367214_tcm21-15293.pdf
Rundle, A. G., & Heymsfield, S. B. (2016). Can Walkable Urban Design Play a Role in Reducing the Incidence of Obesity-Related Conditions?. JAMA, 315(20), 2175-2177
Ryan, S., & Frank, L. F. (2009). Pedestrian environments and transit ridership. Journal of Public Transportation, 12(1), 3.
Sactra (1994). Standing Advisory Committee on Trunk Road Assessment. ‘Trunk roads and the generation of traffic’. Aangehaald in European Commission, Directorate-General for the Environment (2004). Reclaiming city streets for people, Chaos or quality of life? Office for Official Publications of the European Communities, 2004.
Sallis, J. F., Cerin, E., Conway, T. L., Adams, M. A., Frank, L. D., Pratt, M., ... & Davey, R. (2016). Physical activity in relation to urban environments in 14 cities worldwide: a cross-sectional study. The Lancet, 387(10034), 2207-2217.
Sælensminde, K. (2004). Cost–benefit analyses of walking and cycling track networks taking into account insecurity, health effects and external costs of motorized traffic. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 38(8), 593-606.
Sauter D. (2011). Perceptions, infrastructure design and policy-making, Evaluating the success of implemented schemes. Seminario Público de Urbanismo y Movilidad Sostenible Project Mi Ciudad AC2; part of INTERREG IVB SUDOE, Málaga, 22 September 2011.
Scheepers, E. (2015).’ Opportunities to stimulate active transport’, Phd thesis. Amsterdam: Vrije Universiteit.  
Schmid, I. en Hüsler, W. (2003). PROMPT WP5: ‘Intermodality’, synthesis report. Zürich: Engineering Office for Traffic Planning.
Scott, S., Brook, D., Perussi, M. (2003). Impacts of Car Sharing on Walking Behavior, paper voor Walk 21 conference in Portland 2003.
Sinnet, D., Williams K., Chatterjee K., Cavill N. (2011). Making the case for investment in the walking environment, a review of evidence. Bristol: University of the West of England and Cavill Associates.
Sloman, L., Cairns, S., Newson, C., Anable, J., Pridmore, A., Goodwin, P. (2010). The Effects of Smarter Choice Programmes in the Sustainable Travel Towns: Summary Report. UK: Report to the Department for Transport.
Slütter, M. (2012). ‘Over tien jaar betaald stallen bij stations’. Interview Fietsersbond met Herman Gelissen via http://www.vogelvrijefietser.nl/hetblad/2012-10/artikel/‘over-tien-jaar-betaald-stallen-bij-stations’.
Smith, O.B. (2013a). Peak of the Day or the Daily Grind: Commuting and Subjective Well-Being. Dissertations and Theses. Paper 1026. Portland: Portland State University.
Smith O.B. (2013b). Commute well-being among bicycle, car, and transit commuters in Portland, Oregon. Portland: Toulan School of Urban Studies and Planning, Portland State University (http://bikeportland.org/wp-content/uploads/2013/01/TRB_Osmith_55x44.pdf).
Sugiyama T, Leslie E, Giles-Corti B and Owen N 2008 Associations of neighbourhood greenness with physical and mental health: do walking, social coherence and local social interaction explain the relationships? Journal of Epidemiology and Community Health 62 1–6.
Sustrans (2003). Traffic restrants and retail vitality. Bristol: Sustrans.
SWOV (2006). Advancing sustainable safety, National Road Safety Outlook for 2005-2020. Leidschendam: SWOV.
Tan, E (2006). The Copenhagen experience, What the Pedestrian wants. Nova Terra jaargang 6 nummer 1, april 2006 p31.
TFL (2011). Travel in London, supplementary report: London travel Demand survey. Londen: Transport for London.
The Institution of Highways and Transportation (2000). Guidelines for Providing for journeys on foot. Londen: The Institution of Highways and Transportation.
Tinsley H. E. A., Tinsley, D. J. and Croskeys, C. E. 2002. Park usage, social milieu, and psychosocial benefits of park use reported by older urban park users from four ethnic groups Leisure Sciences 24 199-218.
Tirachini, A. (2015). Probability distribution of walking trips and effects of restricting free pedestrian movement on walking distance. Transport policy, 37, 101-110.
TransTec (2009). Succesvolle praktijkvoorbeelden openbaar vervoer internationaal, Leerpunten voor Nederland. Amsterdam: TransTec adviseurs BV.
Trudeau, F., & Shephard, R. J. (2009). Relationships of physical activity to brain health and the academic performance of schoolchildren. American Journal of Lifestyle Medicine. November 6, 2009.
Van Beuningen, J., Molnár-In't Veld, H., & Bouhuijs, I. (2012). Personenautobezit van huishoudens en personen. Sociaaleconomische trends, 1e kwartaal 2012. Den Haag: CBS.
Van Dam, F., Hilbers, H. (2013). PBL-notitie Vergrijzing, verplaatsingsgedrag en mobiliteit. PBL publicatienummer 1122. Den Haag: Planbureau voor de Leefomgeving.
Van der Blij, F., Veger, J., & Slebos, C. (2010). HOV op loopafstand. Het invloedsgebied van HOV-haltes. Bijdrage aan het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 26-27 november 2010, Roermond.
Van Hagen, M. (2011). Waiting experience at train stations. Proefschrift. Delft: Eburon Academic publishers.
Van Hagen, M. & Govers, B. (2012). Robuust sturen op keuzegedrag van mobilisten. Bijdrage aan Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 22 en 23 november 2012, Amsterdam.
van Nes, R., Hansen, I. en Winnips, C. (2014). Potentie multimodaal vervoer in stedelijke regio’s. Notitie in een reeks Notities door wetenschap en praktijk binnen project Duurzame Bereikbare Randstad. Den Haag: VerDuS. Via http://dbr.verdus.nl/upload/documents/DBR_Notitie_10_Potentie_Multimodaal_Vervoer.pdf
Vaismaa, K., Mätynen, J., Metsäpuro, P., Luukkonen, T., Rantala, T., Karhula, K. (2012). Best European practices in promoting cycling and walking. Tampere: Verne Transport Research Centre.
VeiligheidNL 2013. Valongevallen 65-plussers, ongevalscijfers. Amsterdam: VeiligheidNL.
Verhoeven, R. (2009). Allochtonen onderweg, Vervoerwijzekeuze, Eindrapport. Afstudeerscriptie Civiele Techniek, master Transport en Planning, TU Delft. Utrecht: XTNT.
Verkeersnet (2015). Gent begint met gebiedsgerichte aanpak voor plaatsing fietsenstallingen. Via http://www.verkeersnet.nl/15357/gent-begint-met-gebiedsgerichte-aanpak-voor-plaatsing-fietsenstallingen/.
Walker, J. (2009, 2010, 2011). Blog via website http://www.humantransit.org. Onder andere ‘Mundane things that really matter: stop spacing’, ‘Stop spacing: the endless, thankless, and essential struggle’ en ‘dissident of the week: impact of wider stop spacing’.
Warwickshire County Council (2011). Warwickshire Local Transport Plan 2011 – 2026. Via http://www.warwickshire.gov.uk/ltp.
Wittenberg, J. (1980). De weg naar het station, ontwerp-ideeën voor langzaam verkeersroutes. Bewerking van een afstudeerwerk aan de Technische Hogeschool Delft, afdeling Bouwkunde. Amsterdam: TH Delft, NV Nederlandse Spoorwegen.
Yang, Y., & Diez-Roux, A. V. (2012). Walking distance by trip purpose and population subgroups. American journal of preventive medicine, 43(1), 11-19.
Ziegler, F., & Schwanen, T. (2011). ‘I like to go out to be energised by different people’: an exploratory analysis of mobility and wellbeing in later life. Ageing and Society, 31(05), 758-781.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen